Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

Ο Έμπολα, η Δύση και οι "άλλοι"

Η επιδημία του Έμπολα έχει σκοτώσει 3.431 ανθρώπους στην Γουινέα, την Σιέρρα Λεόνε  και την Λιβερία, ενώ στις ΗΠΑ υπάρχει μόνο ένα θύμα. Ο Λιβεριανός Υπουργός Άμυνας Brownie Samukai, ανέφερε στο αμερικάνικο συμβούλιο ασφαλείας τον Σεπτέμβρη, πως η  ασθένεια αποτελεί απειλή για την ύπαρξη της χώρας.

Από την άλλη, η διοίκηση των ΗΠΑ πρόσφατα υπενθύμισε πως το αμερικάνικο οικοδόμημα "αποκλείει ένα ξέσπασμα της ασθένειας". Οι εργαζόμενοι στον τομέα της υγείας απειλούν να απεργήσουν εξαιτίας των χαμηλών μισθών την ώρα που  3.000  αμερικάνοι στρατιώτες κατευθύνονται στις περιοχές που θερίζει ο έμπολα για να καταπολεμήσουν την επιδημία.

Τα πρωτοσέλιδα των δυτικών ΜΜΕ για τον Έμπολα ωστόσο δεν αναφέρουν την εξής ιστορία: Πως ο πρώτος νεκρός στις ΗΠΑ από τον Έμπολα, ενώ είχε όλα τα συμπτώματα του ιού, στάλθηκε στο σπίτι με αντιβιοτικά που δεν καταπολεμούσαν την ασθένειά του, σε αντίθεση με τους δύο ιεραπόστολους στο νοσοκομείο της Ατλάντα όπου πήραν κατευθείαν ειδικά φάρμακα. Ποια ήταν η διαφορα; Ότι ο Duncan ήταν Λιβεριανός ενώ οι άλλοι αμερικάνοι πολίτες.  

Το τσίρκο των δυτικών ΜΜΕ έχει φτιάξει συγκεκριμένο περιτύλιγμα για την επιδημία του Έμπολα, και  την πλασάρει ως τη νεώτερη πράξη του.

Εάν κοιτάξεις, είναι παντού - Οι ιστορίες σχετικά με τις "αναγκαίες" προφυλάξεις, τα παιδικά παραμύθια, ακόμα και τα περιπολικά  της αστυνομίας που βρίσκονται σε καραντίνα, δημιουργούν το φόβο πως η ασθένεια έχει εξαπλωθεί και σε άλλα μέρη της χώρας. Και όλα αυτά έχουν ένα μοναδικό στόχο: Την Αμερική και την Δύση.

Ο Andre Carrilho, εικονογράφος και σκιτσογράφος καρτούν που μένει στη Λισαβόνα, του οποίου η δουλειά παρουσιάστηκε στους Times της Νέας Υόρκης, στο  Vanity Fair και στο New York magazine, επέλεξε να παίξει με αυτή την αντίθεση σε ένα  σκίτσο του τον Αύγουστο, ζωγραφίζοντας τους δύο λευκούς ιεραπόστολους, φορείς του Έμπολα, οι οποίοι νοσηλεύονται στο Νοσοκομείο Emory στην Αταλάντα ανάμεσα σε έγχρωμους φορείς. Οι δημοσιογράφοι φαίνεται στην εικόνα πως ασχολούνται μόνο με αυτούς.

"Οι άνθρωποι τείνουν να ανταποκρίνονται στις εικόνες που σχετίζονται με θέματα που  αφορούν τη ζωή τους και τις απόψεις τους" ανέφερε στο Mic ο Andre Carrilho.

Η επιδημία του Έμπολα πατάει τον κάλο του καλλιτέχνη. "Οι άνθρωποι στην αφρικανική  Ήπειρο, θεωρούνται ως μία αφηρημένη στατιστική, σε σχέση με έναν ασθενή στις ΗΠΑ ή  στην Ευρώπη" λέει ο Andre Carrilho. "Πόσες ατομικές ιστορίες, γνωρίζουμε για κάποιον Αφρικανό ασθενή; Καμμία! Τους αντιμετωπίζουμε ως ένα δυσδιάκριτο πλήθος"

Η άποψή του έχει μεγάλη ανταπόκριση, δεδομένου της πρόσφατης άφιξης του Thomas E. Duncan, του ασθενή από το Ντάλας,  που αποτέλεσε την μοναδική περίπτωση με Έμπολα ο οποίος εισήλθε στις ΗΠΑ ταξιδεύοντας. Ο Thomas έφτασε από την Λιβερία, αλλά τα ΜΜΕ μέχρι τότε είχαν δωσει ελάχιστη προσοχή στην εμπειρία της χώρας με τον ιό. Ο Carrilho λέει "πως το  χρώμα του δέρματος του Duncan, δεν έρχεται σε αντίθεση με το νόημα της εικόνας που δημιούργησε".

"Στην συγκεκριμένη περίπτωση το γεγονός ότι ο Duncan είναι έγχρωμος, δεν αναιρεί την μεγαλύτερη προσοχή που του δίνουν τα Δυτικά ΜΜΕ. Και αυτό για έναν λόγο... επειδή βρίσκεται σε Αμερικάνικο έδαφος".

Ο Carrilho αναφέρει: "Για τα ΜΜΕ δεν είναι ο μαύρος εναντίον του λευκού, αλλά η Δύση εναντίον των υπολοίπων".

"Ένας θάνατος στην Αφρική ή την Ασία από τον Έμπολα θα έπρεπε να είναι το ίδιο τραγικός όπως ένας θάνατος στην Ευρώπη ή την Αμερική, αλλά αυτό δεν φαίνεται πως συμβαίνει" προσθέτει.
Σύμφωνα με τα στοιχεία από τις περιζήτητες αναζητήσεις στην Google, που  παρακολουθούν συγκεκριμένα θέματα στις ειδήσεις, ο κόσμος άρχισε πραγματικά να  στρέφει την προσοχή του στην επιδημία του Έμπολα, όταν υπήρξαν ασθενείς στην   Αμερική.

Η ίδια ακολουθία βλέπουμε να υπάρχει και στο Twitter. Σύμφωνα με τα στοιχεία των  κοινωνικών δικτύων, η προσοχή στράφηκε στον Έμπολα, όταν ο ιός έφτασε στην Αμερική.


alfavita.gr (Το κείμενο αποτελεί απόδοση του άρθρου της Sophie Kleeman στο Mic)