Ιούδ.α:3 Αγαπητοί, επειδή καταβάλλω πάσαν σπουδήν να σας γράψω περί της κοινής σωτηρίας, έλαβον ανάγκην να σας γράψω, προτρέπων εις το να αγωνίζησθε δια την πίστιν, ήτις άπαξ παρεδόθη εις τους αγίους.

Παρασκευή 18 Απριλίου 2014

Η οικογένεια κατά το Βιβλικό πρότυπο - Η σύζυγος της Καινής Διαθήκης

Η θέση της γυναίκας είναι αυτή της υποταγής και του σεβασμού προς τον άντρα της. Στα μάτια του Θεού αυτό δεν είναι ένας κατώτερος ρόλος, αλλά αντίθετα ένας υποστηρηκτικός. Η Βίβλος δεν λέει μόνο: «κεφαλή δε της γυναικός, ο ανήρ» (Α’ Κορ.ια:3), αλλά και ότι «η δε γυνή είναι δόξα του ανδρός» (εδ.7).
Έτσι λοιπόν, ο άντρας είναι κεφαλή της γυναίκας, αλλά την ίδια στιγμή η γυναίκα είναι η δόξα και η τιμή του άντρα γιατί υποστηρίζεται και δυναμώνεται απ’ αυτήν. Ο άντρας έχει ανάγκη τη γυναίκα ή καλύτερα τη σύζυγό του, γιατί παίρνει πάρα πολύ δύναμη, υποστήριξη και αυτοπεποίθηση απ’ αυτήν.

Η αντρική φύση στη βάση της είναι λίγο ανασφαλής και χρειάζεται την υποστήριξη, τον έπαινο, την ενθάρρυνση. Ο άντρας έχει ανάγκη ν’ ακούει ότι είναι καλός κήρυκας, σύζυγος, είναι έξυπνος.....κι αυτό το παίρνει απ’ τη γυναίκα του.
Απ’ την άλλη μεριά, μια γυναίκα δεν χρειάζεται κάτι τέτοιο. Αυτό που ζητά είναι στοργή, τρυφερότητα, ευγενικά λόγια.
Λοιπόν αδελφές μου, ένα απ’ τα πιο σημαντικά πράγματα που μπορείτε να κάνετε για το γάμο σας είναι να «φουσκώνετε» το ΕΓΩ του άντρα σας (όχι ψέματα, απλά μπορείτε να τραβάτε λίγο την αλήθεια)!
Υποταγή σημαίνει παραχώρηση στον άντρα σου με προθυμία. Πολλές φορές, οι λέξεις «υποταγή» και «υπακοή» δημιουργούν ένα πνεύμα απέχθειας αν δεν κατανοηθούν σωστά. Όμως στην πραγματικότητα κανείς εκτός απ’ το Θεό δεν εξαιρείται απ’ αυτό. Ακόμα κι ο Ιησούς υπέταξε τον εαυτό του στον Πατέρα Φιλιπ.β:5-8
Μέσα στη Γραφή βλέπουμε ότι η σχέση του άντρα και της γυναίκας παραλληλίζεται με αυτή του Χριστού και της εκκλησίας. Η εκκλησία είναι υποτεταγμένη στο Χριστό, αλλά απ’ αυτή τη σχέση απορρέουν πάρα πολλά οφέλη στην εκκλησία: αγάπη, προστασία, δύναμη, κοινωνία, προμήθεια αναγκών κι άλλα πολλά. Το ίδιο ισχύει και για μια υποτεταγμένη σύζυγο, έχει το δικαίωμα να περιμένει τα ίδια πράγματα απ’ τον σύζυγό της.
Η Γραφή λέγει ακόμα να υποταχθούμε στον Κύριο, ν’ αντισταθούμε στο διάβολο κι αυτός θα φύγει (Ιακ.δ:7). Πριν όμως μπορέσω ν’ αντισταθώ στο διάβολο για να φύγει, πρέπει να υποταχτώ στον Κύριο. Υποτάσσομαι σημαίνει μπαίνω κάτω απ’ αυτόν που είναι η εξουσία, όπως μπαίνω κάτω από μια ομπρέλα. Όταν λοιπόν βρέχει, εγώ παραμένω στεγνός ενώ η βροχή συνεχίζει να πέφτει πάνω στην ομπρέλα και γύρω απ’ αυτή. Κάτω απ’ την ομπρέλα του Θεού είμαστε προστατευμένοι απ’ όλα τα διανοήματα του Σατανά, ο Θεός υπόσχεται ότι όταν είμαστε άρρωστοι θα μας θεραπεύει, όταν υπάρχουν προβλήματα θα μας προμηθεύει τη λύση, θα ενδιαφέρεται για μας και θα προμηθεύει όλες μας τις ανάγκες. 
Όλα αυτά θα ισχύουν όσο είμαστε κάτω από την ομπρέλα της υποταγής προς τον Κύριο. Αν βγούμε έξω απ’ την ομπρέλα όταν βρέχει, το βέβαιο είναι ότι θα βραχούμε. Το ίδιο θα συμβεί όταν βγούμε απ’ την ομπρέλα της υποταγής του Θεού. Τα βέλη του εχθρού θα μας χτυπήσουν στο στήθος, όταν αρρωστήσουμε δεν μπορούμε να περιμένουμε βοήθεια, γιατί όλες οι υποσχέσεις του Θεού είναι γι’ αυτούς που είναι σε υπακοή και υποταγή σ’ Αυτόν. Το ίδιο συμβαίνει και στη σχέση του άντρα και της γυναίκας. 
Όταν η σύζυγος πληρεί τη Γραφική υποταγή στον άντρα της, όλα τα οφέλη που ακολουθούν αυτή τη στάση θα είναι δικά της. Απολαμβάνει την αγάπη του άντρα της, την προστασία, την κοινωνία, τη δύναμη, οι ανάγκες της εκπληρώνονται, υπάρχει μια όμορφη σχέση, η ευλογία του Κύρίου είναι μέσα στο σπίτι και στη ζωή της ίδιας, δεν χρειάζεται ν’ ανησυχεί για τα διάφορα προβλήματα, είναι ελεύθερη απ’ τις πιέσεις που έρχονται στην οικογένεια, απ’ τις πιέσεις της ηγεσίας, δεν ανησυχεί για την πνευματική καθοδήγηση μέσα στο σπίτι, ή για το αν θα υπάρχει φαγητό πάνω στο τραπέζι και για πολλά άλλα πράγματα. Αυτό συμβαίνει επειδή υποτάσσεται στον άντρα της επειδή αυτός είναι υπεύθυνος για όλα αυτά. 
Όταν είμαι υποταγμένος στο Θεό, δεν ανησυχώ όταν αρρωστήσω επειδή Αυτός έχει υποσχεθεί ότι θα με θεραπεύσει. Όμως όπως Του υπενθυμίζω: Κύριε, Εσύ έχεις υποσχεθεί ότι βάσταξες την ασθένειά μου...., έτσι κι η γυναίκα μπορεί να υπενθυμίζει στον άντρα της: είναι δική σου υποχρέωση.... κι αυτό είναι μια απ’ τις ευλογίες της υποταγής. Η υποταγή λοιπόν είναι μια θέση προστασίας και ευλογιών.
Η υποταγή είναι βέβαια και Βιβλική εντολή: Κολ.γ:18  Α’ Πετρ.γ:1 αλλά και χριστιανική υποχρέωση. Όμως πρέπει να γίνει με τη θέληση της γυναίκας. Δεν μπορεί ο σύζυγος να αναγκάσει ή να υποχρεώσει τη γυναίκα του να υποτάσσεται, αλλά ούτε και ο Θεός. Ποτέ δεν θα προσπαθήσει να το κάνει, αλλά το ζητάει υποσχόμενος ότι όταν το κάνεις, θα ευλογήσω εσένα και το σπίτι σου.
Τα προβλήματα στο σπίτι δημιουργούνται όταν ο άντρας αρνείται να πάρει τη θέση της ηγεσίας που ο Θεός του δίνει, ή η γυναίκα να υποταχθεί όπως ο Θεός θέλει.
Η υποταγή έχει ακόμα την έννοια της προσαρμογής. Οι γυναίκες πρέπει να προσαρμόζονται με τους τρόπους των συζύγων τους. Αυτό είναι κι ένας τρόπος χριστιανικής μαρτυρίας ή ομολογίας. Η Βίβλος λέει ότι τα μακριά μαλλιά στη γυναίκα είναι σύμβολο υποταγής και υπακοής στον άντρα της.
Η υποταγή έχει ακόμα την έννοια του σεβασμού (Εφεσ.ε:33). Σέβομαι σημαίνει τιμώ, υψώνω. Μπορεί βέβαια η γυναίκα να μην συμφωνεί πάντοτε με τον άντρα της, αλλά μπορεί πάντοτε να σέβεται και να τιμάει τις αποφάσεις του. (Κάποτε είπε μια γυναίκα στον άντρα της: Έχεις το δικαίωμα να είσαι λάθος αν το θέλεις!) Ας πούμε ότι κάποιος σύζυγος παίρνει μια λάθος απόφαση και η σύζυγος δεν συμφωνεί. Ποια πρέπει να είναι η στάση της; Πρώτα απ’ όλα δεν πρέπει ν’ ανησυχεί. Η υποχρέωσή της είναι να υποταχθεί και να σεβαστεί την απόφασή του και ο Θεός θ’ αναλάβει τα υπόλοιπα. Δεν θ’ αφήσει να συμβεί ζημιά σ’ αυτή ή την οικογένειά της επειδή έχει υπακούσει στο θέλημά Του κι έχει υποταχθεί στον άντρα της. Αν ο σύζυγος είναι πνευματικός, ο Θεός μπορεί να του μιλήσει και να τον διορθώσει αν έχει κάνει λάθος. Αντίθετα ο Θεός δεν θα τιμήσει τη γυναίκα που διαλέγει το δρόμο του καυγά, των φωνασκιών και της έντασης.
Τιτ.β:4-5  Υπάρχουν κάποιες ευθύνες σύμφωνα με τη Γραφή για τις συζύγους και μητέρες. Αρχικά στα εδ.3-4 λέει ότι οι ηλικιωμένες αδελφές πρέπει να διδάσκουν τις νεώτερες αυτά που οι ίδιες πρέπει να έχουν ήδη μάθει.
α) Να είναι σώφρονες: αυτό σημαίνει να είναι ειλικρινείς, σοβαρές υπεύθυνες με τα θέματα της ζωής και της οικογένειας. Ακόμα σημαίνει να δίνουν μεγάλη αξία στην πνευματική τους ζωή. Να είναι ισορροπημένες δίχως να επηρεάζονται από τη μόδα, τον τρόπο ζωής και τη συμπεριφορά του κόσμου, αλλά και από κάθε άνεμο διδασκαλίας. Να είναι σταθερές, ν’ αγαπάνε το λόγο του Θεού, να ξέρουν να προσεύχονται.
β) Να είναι φίλανδροι: Να μάθουν να αγαπάνε τους άντρες τους και φυσικά τα παιδιά τους. Μ’ αυτό θέλει να πει να είναι αφιερωμένες κι αφοσιωμένες στους άντρες τους. Όχι σαν ένας υπηρέτης, αλλά σαν ένας αφοσιωμένος σύντροφος ή συνοδοιπόρος. Με μια αγάπη που περιέχει τα στοιχεία του σεβασμού, της επιθυμίας ν’ αποδεχτεί την εξουσία της, της κατανόησης, της πίστης στο πρόσωπο του συζύγου της, του να μοιράζεται πράγματα, να δίνει και να βοηθά. Αγαπώ τον άντρα μου σημαίνει να ευχαριστιέμαι στην παρουσία του, να θέλω να είμαι κοντά του και να μοιράζομαι τη ζωή μαζί του. Μια γυναίκα μπορεί να πάρει περισσότερη αγάπη, συμπάθεια, ρομαντισμό ή ότι άλλο θέλει απ’ τον άντρα της με την υποταγή της παρά με την επανάσταση (Σαμψών και Δαλιδά). Όμως ποτέ δεν πρέπει να χρησιμοποιήσει αυτή τη στάση για να επηρεάσει τον άντρα της να πάρει μια λάθος απόφαση. Η καλή εμφάνιση μιας γυναίκας μπορεί να προσελκύει το βλέμμα του άντρα, αλλά από μόνη της δεν μπορεί να κρατήσει ποτέ την καρδιά του. Αυτό που κρατά και ζεσταίνει την καρδιά του άντρα είναι η αγάπη της γυναίκας του. Ο πετυχημένος γάμος κερδίζεται, δεν έρχεται στην τύχη.
γ) Να είναι φιλότεκνοι: Αυτό περιλαμβάνει πάρα πολλά θέματα, ανάμεσα στα οποία είναι να διδάξει και να εκπαιδεύσει τα παιδιά. Δεν πρέπει όμως ν’ αφήνει τα παιδιά να την εκμεταλλεύονται και να υπερισχύουν. Αν ξέρει ότι κάτι είναι σωστό για την παιδεία των παιδιών πρέπει να το κρατήσει όσο σκληρό κι αν είναι. Είναι δύσκολο να ξεχωρίσουμε τους ρόλους μητέρας και δασκάλας, επειδή πολλά που ανήκουν στο ρόλο της μητέρας καταντάνε να είναι μια διδακτική ευθύνη. Στην Εφεσ.ς βλέπουμε ότι ο πατέρας πρέπει να είναι ο επόπτης της πειθαρχίας και της νουθεσίας των παιδιών. Αλλά, η μητέρα, που είναι η σύντροφος, παίρνει μέρος σ’ αυτή την ευθύνη και φροντίζει ώστε ν’ ακολουθήσουν οι αρχές και τα κριτήρια που και οι δύο έχουν συμφωνήσει από κοινού. Η μητέρα ξοδεύει πολύ περισσότερο χρόνο με τα παιδιά απ’ ότι ο πατέρας και κατά συνέπεια είναι εντελώς απαραίτητο να συνεργάζονται και σ’ αυτό το θέμα. Ας θυμόμαστε αυτό τον απλό τύπο: Οδηγίες + Αγάπη + Επιμονή = Αποτελεσματική διαπαιδαγώγηση.
δ) Να είναι συνετές:  Να έχουν σωστή κρίση. Πίσω από κάθε πετυχημένο άντρα υπάρχει μια συνετή γυναίκα. Συνετή είναι η γυναίκα που μπορεί να ελέγχει το στόμα της και τον τρόπο της ομιλίας της. Η «προοδευτική» γυναίκα που επιδιώκει να σφετεριστεί τα δικαιώματα του άντρα, στερεί από τον εαυτό της μια πολύτιμη ιδιότητα - τη θηλυκότητα. Τα παιδιά της δεν βλέπουν στη μητέρα τους το μεγαλείο της υποταγής με αγάπη. Ο γιος καθώς μεγαλώνει πρέπει να διακρίνει στη μητέρα του μια πραότητα στη σχέση της με τον άντρα της. Κι εκείνος με τη σειρά του θα αναπτύξει την ίδια ταπείνωση προς τους γονείς του, άλλες εξουσίες και το Θεό. Κι η κόρη πρέπει να δει στη μητέρα της το μεγαλείο του ρόλου που κι εκείνη πρέπει να διαδραματίσει κάποτε. Η γυναίκα σαν μητέρα έχει μια πολύ υψηλή και ιερή κλήση και δεν πρέπει να υποτιμάει τη σπουδαιότητά της. Στην Παλαιά Διαθήκη βλέπουμε ότι πίσω από το Σαμουήλ, ένα από τους πιο μεγάλους ηγέτες του Ισραήλ, υπήρχε μια θεοσεβής μητέρα που την έλεγαν Άννα. Στην Καινή Διαθήκη ο Παύλος μιλάει με πολύ ενθουσιασμό για την πίστη του Τιμόθεου, κι αμέσως αναφέρει την ευεργετική επίδραση της γιαγιάς του Λωΐδας και της μητέρας του Ευνίκης. Απ’ την άλλη μεριά, η μητέρα του βασιλιά Ιωράμ ήταν η κακιά Γοθολία, που τον έκανε να γίνει ένας εγκληματίας μ’ ένα φρικτό τέλος. Δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι οι μητέρες σε μια χώρα καθορίζουν σ’ ένα μεγάλο ποσοστό την ποιότητα της ζωής στην επόμενη γενιά.
ε) Να είναι αγναί: Υπάρχουν τρεις έννοιες γι’ αυτή τη λέξη κι όλες είναι σημαντικές. Σημαίνει αθώα, ενάρετη. Ακόμα σημαίνει καθαρή σε σκέψεις και έργα, και η τρίτη έννοια είναι να είναι απλή στην εξωτερική της εμφάνιση χωρίς τάσεις επίδειξης κι εντυπωσιασμού.
ς) Να είναι οικοφύλακες:  Αυτό σημαίνει να προσέχεις να φυλάς και να φροντίζεις το σπίτι. Τα σπίτια μας δεν είναι απλά ένας τόπος, αλλά καταφύγια από τον κόσμο. Είναι χώρος προστασίας, αγάπης και ειρήνης. Πρέπει να είναι ο κύριος τόπος χαράς άνεσης και απόλαυσης. Η γυναίκα είναι ο φύλακας αυτού του μέρους και να προστατεύει αυτό το περιβάλλον. Όταν ο άντρας επιστρέφει απ’ τη δουλειά, θα πρέπει να αισθανθεί ότι η γυναίκα του φρόντισε όλη μέρα γι’ αυτή την όμορφη ατμόσφαιρα της αγάπης,  της ασφάλειας της άνεσης και της ειρήνης. Μερικές γυναίκες ειδικεύονται στο να κοιμούνται μέχρι αργά το πρωί, να γκρινιάζουν συχνά, να μαγειρεύουν σπάνια, να καθαρίζουν αραιά και πού και μετά παριστάνουν και τις κατάκοπες! Θέλουν ακόμα να επαινούνται σαν καλές μητέρες και εργαζόμενες νοικοκυρές. Υπάρχουν γυναίκες που παραμελούν το σπίτι τους αφήνοντάς το τελείως ακατάστατο. Ντύνονται όμως σαν βασίλισσες, παριστάνουν τις κοινωνικές έξω απ’ το σπίτι και μετά απαιτούν απ’ τους άντρες τους να νιώθουν ευτυχισμένοι μέσα σ’ ένα σπίτι που μοιάζει σαν να πέρασε κυκλώνας. Τέτοιες γυναίκες διακρίνονται σε δικαιολογίες και υστερούν σε δράση.
ζ) Να είναι αγαθαί: Αυτό σημαίνει να είναι ευγενικές, φιλικές, ευχάριστες, κάτι που έχει να κάνει με την προσωπικότητα, όχι γκρίνιες. Κι αυτό όχι μόνο με τους άντρες τους αλλά με τον καθένα. Όταν ο άντρας εκνευρίζεται με το παραμικρό, είναι σίγουρο ότι κάτι φταίει. Μπορεί βέβαια να μην είναι η σύζυγος η αιτία, υπάρχουν τόσες άλλες αιτίες. Εδώ χρειάζεται η γυναίκα να δείξει κατανόηση, όσο κι αν δεν είναι σωστό να γίνεται ο στόχος των ξεσπασμάτων του άντρα. Η γυναίκα πρέπει να είναι ελκυστική κι αυτό είναι μια τέχνη. Είναι ένα προσόν που πρέπει να καλλιεργηθεί και ν’ αναπτυχθεί κατάλληλα. Είναι το να δείχνεις το ενδιαφέρον σου για τους άλλους με ειλικρίνεια. Είναι να μάθεις να χαμογελάς. Δεν υπάρχει τίποτα ελκυστικό σ’ ένα κατσουφιασμένο πρόσωπο. Αν πλήττεις, θα είσαι πληκτική και στους άλλους. Η έξυπνη γυναίκα κάνει το γάμο της ένα ευχάριστο χόμπι κι ένα συνεχές μήνα του μέλιτος. Δεν κρατάει ποτέ κλειστή την αγάπη της ούτε φυσικά ούτε συναισθηματικά. Η σύζυγος μπορεί να βοηθήσει τον άντρα της να θυμάται ότι πρέπει να της δείχνει αγάπη με το να είναι πάντα όσο πιο ελκυστική μπορεί. Η ισχυρογνωμοσύνη δεν προσθέτει τίποτα το καλό στο γάμο. Μετά που θα μεταβάλλουν το σαλόνι σε πεδίο μάχης, πολλές γυναίκες απορούν γιατί ο άντρας τους αναζητά να βρει ειρηνικότερα λιβάδια να βοσκήσει. Το να είσαι υπερήφανη για την ισχυρογνωμοσύνη σου μπορεί να σου δημιουργεί μεγάλη ιδέα για τον εαυτό σου, αλλά θα πρέπει να ξέρεις ότι είσαι η μόνη που έχεις αυτή την ιδέα.
η) Να είναι ευπειθείς:  Εδώ δεν χρειάζεται περισσότερη διευκρίνιση